Mitt i vinterdvalan och efterdyningarna till julen så kommer här lite nyheter inför kommande Formel 1-säsong som kan vara intressant att känna till. Det är alltifrån tyngre förare till nya regler och en kvinnlig förare.
McLaren satsar stort
Men innan ovanstående så inleder vi med att berätta att McLarenstallet kommer att ha två riktigt vassa förare och hoppas därigenom att på allvar kunna utmana fjolårets överlägsna vinnarstall, Mercedes. Den som är insatt i F1-cirkusen känner till båda förarna vid namnen Fernando Alonso och Jenson Button. Till den som inte har fullt lika bra koll så har dessa två herrar stor kapacitet och tillsammans så har de tre VM-titlar Alonso har två stycken (-05 och -06) och Button har en titel (2009).
Det är alltså rutinerade herrar som kommer företräda McLarenstallet under kommande säsong och ska man tro Button, som kört hela 17 säsonger F1 (den kommande blir den sjätte för McLaren) så kommer McLaren i samarbetet med japanska Honda att skapa storverk. Button menar också att det är inspirerande att ha en så snabb stallkollega som Alonso och att de båda kommer att ha ett bra samarbete förarna emellan.
Susie Wolff blir testförare
För de som har följt F1 ett tag så kommer det nog inte som någon överraskning att racing föraren – eller förerskan om man så vill, Susie Wolff till kommande säsong kommer att bli officiell testförare för Williamsstallet. Under föregående säsong så blev den 32-åriga skotskan första kvinnliga förare att medverka vid en Formel 1-helg då hon testkörde Williams bilar inför loppen på Silverstone och Hockenheim. I ett pressmeddelande har hon efter att detta stod klart uttalat att det är ett steg i rätt riktning och att hon är glad att Williams sett hennes hårda jobb gett resultat och god utveckling.
Ericsson slipper banta då minimivikten höjs
I F1 så har man något som kallas för minimivikt, alltså en lägstavikt som förarna i Formel 1-serien inte för understiga. Detta låter kanske ganska så sunt, men för de förare som är lite längre så har det inneburit bantning, bantning och åter bantning. Av naturliga skäl så väger en längre förare mer än en kortare förare, så långt är det inga konstigheter. Men eftersom det är så pass små marginaler inom F1 och man vill till varje pris få allt till perfektion, så vill man att förarna ska ligga så nära minimivikten som möjligt. Ju tyngre man är, desto långsammare kör man – kan man säga i klartext. Inför nästa säsong så höjs denna vikt med hela 10 kilo och så här i juletid så kan vi väl gissa att Marcus Ericsson, en av F1-seriens längsta förare, jublar när han med gott samvete kan sätta i sig en extra skinkmacka.