Formel 1 är fortfarande en av de populäraste motorsporterna i världen och följs av mängder med tittare, men samtidigt höjs det röster om att sporten måste förändras för att få fler nya fans. All underhållning som finns på internet har blivit en stor konkurrent om de unga fansen och det är dem som eventuella förändringar ska locka till Formel 1.
Förnyelse eller inte?
Det är på Autosport.com som Ferraris nyblivna styrelseordförande Sergio Marchionne framför sina åsikter om hur F1 ska förnyas. Han talar om en slags revolution för att förenkla sporten och göra den bättre anpassad till dagens samhälle. Tanken med det är att göra den mer lockande. Enligt Marchionne har det komplicerade regelsystemet gjort Formel 1 för svår att ta till sig för en yngre publik som har vant sig vid omedelbar tillfredsställelse.
Det är inte alla som är av samma åsikt som Marchionne. Bernie Ecclestone, delägare till de kommersiella rättigheterna, är en av dem. Han sa nyligen att Formel 1 inte behöver några yngre fans eftersom de ändå inte tillhör sponsorernas målgrupp. Det är ett uttalande som är kontroversiellt och det är antagligen fler som håller med Marchionne. Maurizio Arrivabene från Ferraris team har som förslag att även släppa in fans till förarnas presskonferenser. Han tycker att sporten har blivit för inriktad på pengar. De som köper biljetter får betala stora summor och därför är det viktigt att fansen får valuta för sina pengar.
Sporten har dock fortfarande många hängivna fans. Det märker man inte minst på hur många som ändå köper biljetter till GP-eventen, den mängd F1-prylar som finns tillgängliga hos webbutiker som Supporterprylar – och naturligtvis på hur många som har starka åsikter om sportens utveckling.
Det återstår att se om Formel 1-sporten kommer förändras. Även om fansen ännu inte övergivit sporten kommer nytt blod att behövas någon gång och då är förändring kanske det enda sättet för sporten att överleva i längden.